Rozhodujete se, že dítě nedáte do školy? Patnáct otázek a odpovědí o domácím vzdělávání

0
261

V dobách pandemie si rodiče museli zvykat na to, že se jejich děti učili z domu. Jsou však i rodiny, které takto fungovaly dávno před tím, než se zavřely školy a rodiče odpovědnost za vzdělávání svých dětí vzali na svá bedra z vlastní vůle.

Homeschooling nebo domácí vzdělávání dává rodině větší svobodu zvolit si čas a tempo vzdělávání a přizpůsobit ho dítěti na míru. V současnosti ho využívá více než 600 Slovenská dětí.

Nejčastější otázky, které se tohoto typu vzdělávání týkají, pro SME odpovídaly Monika Ludrovanová a Diana Šimová z občanského sdružení Domácí vzdělávání na Slovensku.

  1. Jakých dětí se domácí vzdělávání týká?

V současnosti je povoleno pouze žákům na 1. stupni ZŠ, i když ve výjimečných případech (zdravotní stav, pobyt v zahraničí) ho může ředitel školy povolit i žákovi na 2. stupni ZŠ. Dosud byly děti na 2. stupni ZŠ, jejichž rodiče měli zájem o domácí vzdělávání, vzdělávány prostřednictvím zahraničních škol, zejména českých.

Od září 2021 bude už i na Slovensku povolené domácí vzdělávání pro všechny děti na 2. stupni ZŠ. Zároveň se od září 2021 začne u nás uplatňovat povinné predprimárne (předškolní) vzdělávání, které bude možné realizovat i formou domácího vzdělávání.

  1. Přispívá stát nějakou formou rodinám, které vzdělávají děti doma?

Ne, stát v současnosti rodinám s dětmi v domácím vzdělávání nepřispívá.

  1. Musí být dítě zapsáno iv řádné škole?

Ano, musí být zapsány ve škole v síti škol a školských zařízení ČR. Školu, do které je dítě zapsáno, voláme kmenová škola. Do kmenové školy chodí dítě v domácím vzdělávání pololetně na přezkoušení a tato škola mu vydá i vysvědčení.

  1. Je v slovenském státním vzdělávacím programu předepsané nějaké minimum znalostí, které musí dítě v rámci domácího vzdělávání zvládnout?

Požadovaný rozsah znalostí je stejný jako u dětí, které se vzdělávají ve školách.

  1. Podporují domácí vzdělávání všechny školy nebo jen některé?

V současnosti je na Slovensku dvaadvacet základních škol podporujících domácí vzdělávání. Jejich rady se pomaličku rozšiřují. Rozhodnutí o tom, zda škola bude nakloněná této formě vzdělávání, je na řediteli školy. No ani ten v tom nemůže být sám, potřebuje pedagogický sbor, který bude pro věc stejně zanícený.

Podpora domácího vzdělávání totiž s sebou na školách přináší agendu navíc a často třeba pověřit jednu osobu z personálu i komunikací s rodinami v průběhu celého školního roku – od zpracování žádostí přes spisy žáků, odpovídání na různé otázky rodin až po organizaci komisního přezkoušení a dokumentaci s tím související a konečně zpracování a rozeslání vysvědčení.